BİENNAL'LER: ÇAĞDAŞ “UKALALIK” MEKANLARI 1 / VENEDİK
Siz hiç bir Venedik Biennal'i gördünüz mü? Katıldınız mı demiyorum çünkü yıllardır Türkiye adına büyük masraflar yapılarak - komite, küratör- ve plasticien; İstanbul Kültür Vakfının çekim alanında kim varsa; monden kokteyler yapılarak bu karizmatik Biennal'e ülkemiz adına gönderilir! Gerçeği söylemek acı: Bu güçlü lobi, şimdiye dek yaptıklarının bir özentiden öte, diğer ülkelerle kıyaslandığında katiyen önemsenmediği ve kimsenin gezmediği mekanlara itilmiş ve de haklı olarak gözden silinmiş olduğunu göörmemezlikten geliyor ve de ısrarla, biz de var'ız , Contemporary oynuyoruz! Ama ne yazık aynaya bakıp suratını görmemek ve de ne komik , özenti olduğunun farkında olmamak!
Amaç ne, bir can sıkıntısı dağıtmak mı, bir takım snop'ların "küresel sancılara" nasıl baktığını mı göstermek, Conteporary'nin milyarderlerinin bir vitrini mi - bu yalnız Venedik için geçerli, unutmayalım François Pinault'un kolleksiyonu "La Punta Della Dogana" bu kez Amerikan Bruce Nauman'ı sergiliyor! -Bienalle' in içerik adı da yine Venedik'deki Pegy Gugenhaim fondasyonundaki İngiliz Leonara Carrington'nun aynı ismi taşıyan tuvalinden yararlandırılmış: THE MILK OF DREAMS
Evet bir zamanlar; belki pentür’ü, sculptur’ü, arcitecture’ü, geleneksel bir yansımaya özgü gerektiği gibi yarattığımız yıllar, sanatın anlamını içeren, küresel bir Biennal'in var olduğunu gördük ve yaşadık; bu geçmişte yaşandığında yine modern kaygılar taşısa bile sanatın gerçek değerlerinin sergilendiği bir " biosphere" di. Yani bu komplekse özgü “ne-mene” enayiliklere ve bir panayır’a özgü şamatanın yapıldığı fuara sapmadan önceki yıllar! Contemporary sapması geleneksel değerlerimizi, duygu alanlarımızı silip süpürürken, milyarderlerin yönettiği sanat pazarı yine bu kez bir “Perşembe Pazarı” görünümünde, belki de daha beter!
2019 VENEDİK BİENNALİ: İNCİ EVİNER/ Bu biennal'in bence en komik katılımlar arasında birinci
Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi 11 Mayıs’ta kapılarını açıyor. Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nda ise İnci Eviner’in Biz, Başka Yerde adlı eseri yer alıyor. Sergi Venedik Bienali’nin ana mekânlarından Arsenale’de ziyarete açılıyor.
Geçmiş bir Biennal, 2011 yılı, İtalya'da dolaşırken bu habere gözüm ilişti: "1 Haziran'da başlayacak Venedik Bienali'nin uluslararası sergisine Yüksel Arslan 50 eseriyle katılacak". Türkiye pavyonunda da Ali Kazma'nın Rezistans başlıklı video serisi sergilenecek." Merak bu ya, daha o yıllar kabuk değiştiren bu Biennal'de Yüksel Arslanın ufak boyut resimlerine kim bakar; kafamdan bu geçti ama gittim gördüm! Bir saat aradıktan sonra unutulmuş barakımsı bir yerde, ışıklandırılması çok kötü, daha da beter asılmış; yaklaştığınızda cam altı olduğu için katiyen görmek olanaksız Yüksel Arslan sergisi! Ben görmeye çalışırken biri bana Türk olup olmadığımı sordu, niçin diye ben de ona sordum: "ben burayı bekliyorum, siz sergiyi gezen 9. kişisiniz ve de hepsi Türk'tü!
2022 VENEDİK - THE MILK OF DREAMS
İşte size konuya derinlemesine girmeden "nereye ayağınızı basıyorsunuz bilesiniz, 2022 bildirisi.: "Bu yıl sanatçı listesindeki 180 sanatçının ilk kez deneyimleyeceği etkinlikte, 80’i daha önce hiç sergilenmemiş 1433 sanat eseri gösterilecek. Bugüne kadar düzenlenen bienaller içerisinde en çeşitli sanatçı topluluğuna ev sahipliği yapacak olan etkinlikte 58 ülkeden sanatçının işleri yer alacak. Etkinlikte ilk kez temsil edilecek 5 ülkenin – Kamerun, Namibya, Umman, Nepal, Uganda – yanı sıra, Kazakistan, Kırgızistan ve Özbekistan ise ilk kez uluslararası pavyonlara ev sahipliği yapacak." Bu "meşher" içinde bir nokta bile olamayacağınızın da demek farkında değilsiniz!
Ulf İsolet
Kapoor kırmızı ve siyah
Anish Kapoor'un Accademia'daki balmumu projeksiyonları ve büyük tuvaller kan kadar kırmızı. Malevich'e göz kırpan diğer küçük resimler için koyu siyah ve siyah bir arka plan! Kullanılan Vantablack bir gizem ve boyalı nesnelerin yüzeyinde ışık yansıması olmaması şaşırtıcı 1990 yılında Venedik Bienali'nde Büyük Britanya'yı temsil eden Hintli sanatçının tapınağı haline gelen, şehrin diğer ucundaki Palazzo Manfrin'e gidip görmek gerekir!
Gereken herşeyi söylemiştim Kiefer için, bu devasa çirkinlikleri müzelere, kolleksiyonlara koyanlar düşünsün!
Palazzo Ducale'deki yerleştirmede Anselm Kiefer, Venedik'in kuzey ve güney arasındaki benzersiz konumunu ve Doğu ile Batı arasındaki etkileşimini yansıtıyor. Goethe'nin trajik oyunu "Faust"tan esinlenen sanatçı, Venedik'in tarihini eserinde bu bağlamda ifade ediyor. Venedik'in en önemli tarihi mekanı Palazzo Ducale'da mekana özel bir resim yerleştirmesi sunan sanatçı 59. Venedik Bienali'ne davet edilen sanatçılar arasında yer alıyor.
![]() |
Müge Yılmaz |
İnsanlar ülkedeki distopik ortamdan kurtulmak için, bilinçli veya çoğu kez bilinçsiz, böyle girişimlerde bulunuyor.
YanıtlaSilPara bir kesimde bol, çok bol; onlar saça saça bitiremiyor, uyanık ötekiler kazanıyor. Adeta bir kapalı sistem.