Greattest Hits / ŞAMATA



Bugünlerde Lyon Modern Sanat müzesinin iki katını  bir retrospectif sergiyle dolduran Robert Combas , sanat adına tüm prensiplerime aykırı düşen bir ressam, uzun süredir kendime soruyorum ;  resim mi ? Benim göremediğim belki bir mesaj , belki başka bir boyut var , ben mi yerine koyamıyorum ! Yapılan ; kötü karikatürle , grafitti arası , hiç bir endişe güdülmeden , açıkca sanatın varoluşuyla dalga geçen , " Bic onyx marker "le " bande dessinée" tekniği hızıyla çizip, içini renklendirmek . Resim kültürü adına hiç bir endişesi olmadığı için , üretimi de o kadar hızlı oluyor. Nereden bakarsak bakalım , bir kabullenme çözümünü getiremiyorum . Güney aksanıyla, resminin kaynaklarını Mickey ve Tintin'e bağlıyor oysa kuşak olarak ünlü Amerikan dergisi " Mad " ı kaçırmış , Mad'ın kapağındaki şu sözünü koyabilirdi sergi davetiyesine : "..Tales calculted to drive you mad " yani "."hikayeler sizi delirtmek için hesaplanmıştır. "

Robert Combas uzun bir süredir odak noktasında , belki bu nedenle retrospektif için değişik dönenlerini içeren resimlerini arandığını duyan yüzlerce kolleksiyoner ellerindekini sergilemek için baş vurmuş , 200 tuval ve de bir o kadar sanatçının kirli çıkı dediği , biriktirdiği objeler , rock müzik de yaptığı için , kendi grubu ve gitar kolleksiyonu vs. Bir zamanlar  Leo Castelli sayesinde sesini Amerika'da da duyurduğu için önemli müzelerin ve kolleksiyonerlerin dikkatini çekmiş ; 80 yıllarından başlıyan bu çıkış bugün biraz sığlaşsa da , yine actüel ," benim yaptığım resim Rock'dur " diyor , " rock on the wild size /wild " , serginin kreotorünün de tavsiyesi  ; " lütfen mantık aramayın " oluyor . Combas 1974 - 1977  Séte Güzel Sanatlar Akademisinde , yeni bir şey yapmak gerekir diyerek yolunu çizmiş ve de  80 yıllarındaki serbest figürasyon , " velvet under graund " , Support/ Sur Faces vs. dan etkilenmiş , yine aynı okuldan ve onun gibi ünlü Hervé di Rosa' ya bakarsanız , bu okulu kutlamak geliyor içimden ;

              
                                                            
1993 yılında bilmiyorum kimin aklından çıktı , " Büyük Louvre " adına Fransa'nın o dönem gözde sanatcılarını içeren büyük bir sergi düzenlendi , bu sanatcılar Louvre'un içeriğinden hareketle etkilendikleri bir tabloyu kendilerine özgü resimliyeceklerdi ve bu da çağdaşın müzeye bir gönderisi olarak kutlanacaktı.Bu ressamların içinde Gérard Garouste , Philippe Favier , Miquel Barcelo ve Martial Raysee vs . vardı . Sergi için Combas, Ucello'nun "Saint Romano savaşın" tablosundan hareketle büyük boy bir tuval yapmıştı . O gün gördüklerimle farkında olmadan içim sızladı , modernlik fenomeni kompleksiyle sanatta yenilik yapmaktan daha çok resmi bilmemek ön plandaydı , o müzelerin kutsal mekanlarında bu şamatayı yapmak ! Aradan 20 yıl geçtikten sonra şunu düşündüm ; ya bugün , ne yapacağız ? 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR MÜZEDE OLMAK YA DA OLMAMAK - LEVENT ÇALIKOĞLU

UTKU VARLIK - SANAT AYRICALIKTIR / HELİN KAYA

GÜLÜNÇ BİR ADAMIN DÜŞÜ - BEDRİ BAYKAM