ANXIOGENE


Ülkemizdeki bitmez tükenmez bilmeyen , resmin gizemini , hayalini "metah " adına pazara çıkaran , deynekcileri sanat yargıcı yapan "MÜZAYEDE" hystérisine karşı yapacak hiç bir şey yok , sanatın  "albenisi" ; bakan ama göremeyen gözlerin , yargılayamayan beyinlerin eline düşmüştür. Sanatı yöneten ülkelerde, uluslararası ünlü satış evleri bu pazarı değer adına bir "borsa niteliğinde" korurlar , çünkü "değer" bu yatırımın garantisidir. Bu demek değildir ki bir izleyici olarak , beni hergün şaşırtan bir "absürt" haber gelmeye görsün . Örneğin geçen hafta Gerhard Richter'in bir tuvali , yaşayan bir ressam olarak rekor derecesinde bir fiata satıldı ; 34.2 milyon dolar. Tuvali satan geçen yılların popüler bir folk-pop gitarist ve şarkıcısı  Eric Clapton , benim fazla ilgi alanımda olmamasına rağmen kendisini terkeden eşi için yazdığı ve söylediği "Leyla" yı anımsıyorum . Şimdi gelelim Richter'in tuvaline ; bu yaz aylarında Paris'de önemli bir sergisi yapıldı ve bu nedenle gördüğüm Corinna Belz'in yaptığı filmde ressamı Köln'deki atölyesinde çalışırken görüyoruz ki filmdeki çalıştığı tuval , bu satılan tuvalle hemen hemen aynı , yani Richter önce mermer üstüne sıktığı örneğin mavi , yeşil , kırmızı vs. boyayı önce küçük bir spatülle yayıyor ve sonra 50 cm. lik büyük bir spatülle bu karışımı alıp tuvale sürüyor ,


yıllardır denediği için kendine özgü tekstürünü bulmak bir yerde onun işi . Bu abstrede "tüyler ürpertecek" milyonları süpürecek olağanüstü bir özellik bulmuyorum , daha önce yapıldığını da örnekleriyle gösterebilirim . Bunu konu etmem ; bir sanatcı evrensel boyutlara getirildiğinde , onun can sıkıntısı bile bir matah oluyor , keyfinin istediğini yapıyor , ağzımız açık alkışlıyoruz,


Sanat bir "attraction" değildir , bir yazarın işlevi ne ise ressamın da öyle olmalıdır.
Tuvali satan Eric Clapton bir kaç yıl önce buna 3.4 milyon dolar ödemiş ; soruyorum : ne kadar iyi gitar çalsa bile kendisi ne Narciso Yepes ne de John Williams'le kıyaslanabilir , acaba onların ekonomik olarak da bu parayı verebilecek güçleri  oldu mu? Galiba "haydan" gelen "huya" gidiyor !

Yorumlar

  1. Modern resimler, onlari yapan kisilerin aciklamasi olmadan cok az sey ifade ediyor ve geneli birbirinin ayni duruyor. Ama yaraticilari cok derin seyler dusunerek yapmis olabiliyor onlari. Tabii burda eserin gorsellikten uzaklasip sadece dusunsel bir hale gelmesi soz konusu oluyor. Cogu kez dusunmusumdur; o zaman fircayi birakip ellerine kalem, kagit alsinlar ve sadece felsefelerini yazsinlar, diye. Bir kitaba kimse delice paralar akitmazdi. O zaman da cok degerli diye sunduklari boya bulamaclari yapamazlardi ve nasil servet kazanirlardi. Borsacilarin iki uc temizlik esyasini yan yana koyup sanat uretmesini baska ne aciklayabilir.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR MÜZEDE OLMAK YA DA OLMAMAK - LEVENT ÇALIKOĞLU

UTKU VARLIK - SANAT AYRICALIKTIR / HELİN KAYA

GÜLÜNÇ BİR ADAMIN DÜŞÜ - BEDRİ BAYKAM