Nedense sanat tarihi her asırda bir başka türlü damıtılmıştır ; bilmeden üzerinden geçtiğimiz , unutulmuş bazı ressamlar benim "hayal müzeme" tesadüfen girmiyorlar , sanatın anlamı gereği ; vision'larına yaklaşmamız belki bir başka duygu ve görmekten yorulmayan gözlerimizin öğretisinde bizi elimizden tutup fantastik bir "gece" gezisine çıkarttıklarında , 18 yüzyıl'ın inanılmaz boyutunda "ışığın öğretisine bir yolculuk " oluyor bu.
Bazı meraklıların dışında unutulmuş bir ressam Loutherboug ; Fransız ama İngilter'de yaşamış ; önce Théatre Royal de Drury Lane' da dekoratör ve daha sonra tamamen automatisé minyatür tiyatronun bulucusu ; örneğin oyunun içeriğinde denizde geçen bir fırtınayı ya da güneşin batışının en fantastik anlatımını gerçekleştiren bu buluşa "Eidophusikon"sözcüğü bulunmuş , sinemanın öncüsü olarak kabul ediliyor , Méliés'den çok önce bu sihir kutusunu düşünmesi çok ilginç . Yaşamının sonuna doğru kendini resime adıyor ; inanılmaz bir enerjiyle , peyzaj , marine , savaşlar , genellikle nocturne , hep geceye ve ona yer dokunan ışığına dair . Akademik belki tekrarlı ama ışık arayışlarında şaşırtıcı ; doğanın tüm şiddetini , belanın en olmazını hayal ediyor Loutherbourg . Çağının onu izliyenleri içinde genç Turner , Thomas Gainsbourg , Joshua Reynolds vs. gibi daha sonra kendisinin üstünden geçecek ressamlar olduğu gibi , Diderot'nun da ilgi alanı içinde : "..onun pentürü doğanın enfes bir kopyası , ne kadar bakarsam o kadar sanatın sonsuz olacağına inanıyorum " diyor.
|
James de Loutherboug/Coalbrookdal by night |
Gerçek yaşamında bir sanatçıdan daha çok sosyetenin ;- Paris ve Londra -, çok popüler bir kişisi , evlilikler , paraya düşkünlüğü , cynique kişiliği , mysticisme ve garip inanışlara düşkünlüğü ve onları içeren çok önemli bir kitaplık ve mücize taşlar kolleksiyonu , daha sonra "franc-maçon"'luğa katılışı onu daha da ünlü ediyor .
|
Loutherbourg / Naufrage |
Bu simya ve garip inanışları ; örneğin "philosophale taşlardan" kader okumak ve tüm gizemsi merakları onu akıl-almaz ilişkilere , belalara sokuyor örneğin bu konuda Cagliostro kontuyla ilişkileri , sonunda başına gelenler tek başına bir kitap olur. Bilmiyorum bu kişiliğe paralel başka bir ressam var mı? Doğduğu kent Strasbourg'da yapılan bu rétrospectif ; ona ikinci kez yapılan önemli bir sergi , birincisi 1973 de Londra'da olmuştu ve bu sergiyi görmüştüm ; ilgimi çekmişti ama tekniği dışında içeriğini alışılmış bulmuştum , benim ressamım Turner'di o yıllar . Şunu unutmamak gerekir ; baktığımız her tuvalin arkasında bir ressam gizlidir ve her ressamın da hayatı başkadır.
|
Philippe-Jacques de Loutherbourg |
|
Loutherbourg / Neufrage 1769 |
|
Loutherbroug / Storm |
|
Loutherbourg / Shipwreck |
|
Loutherbourg / Avalanche 1802 |
|
Loutherbourg / The Great Fire of London 1799 |
|
Loutherbourg / Attack by Robbers at night 1781 |
|
Turner / Nocturne |
|
JosephWright of Derby/ A Lime kıln at coalbrookdale |
|
John Martin / The Destruction of Sadom and Gamorrah 1852 |
|
Joseph Wright of Derby / Vesuv from Portici 1774 |
Yorumlar
Yorum Gönder