dalga geçildiğinizin farkındamısınız ?



Charles Saatchi " contemporain sanatta " bugün en önemli bir isimdir. İsminden de anlaşılacağı gibi Irak'lı bir musevi aileden geliyor. Gülbenkyan gibi petrole dayanan aile zenginliği bana her zaman şu soruyu getirdi ; biz nasıl oldu da elimizin altındaki bu zenginliği anlayamadık ! 1943 doğumlu Charles Saatchi dört yaşında ailesiyle Londra'ya geliyor . 1970 yılında kardeşiyle kurduğu reklam ajansı Saatchi&Saatchi kısa bir süre sonra dünyanın an önemli ajanslarından biri oluyor . İlk eşi Amerika'lı sanat tarihci ve eleştirmen Doris Lockhard'ın etkisiyle Davit Hepher'in bir resmini alıyor ama galericiliğe başlama yılı 1985 dir. Buna galeri denemez; Londra'nın kuzeyinde St.John's Wood'da devasa " entrepot " ları , restero ederek ufak bir krallık diyebileceğimiz vakfını kuruyor. Yetenek mi diyelim ; en kısa bir sürede , bugün comtemporary'nin en önemli isimlerini : Jeff Koons , Richard Serra , John Wood's ve Swisse Cottage , o gün için genç kuşak olan şimdi çok ünlü " plasticien " ler ; örneğin Damien Hirch ' in " formol'de saklanan " köpek balığı dilimlerini " , yontucu Marc Quinn ' in dondurulmuş kafasını , kendi 9 litre kanının buz kalıbında şeffaf olarak sergiliyor ve de bu sonuncusunu 1991 de 13 000 sterline almıştı , 2005 de 1, 5 milyon sterlin'e sattı .



   


Giderek sürekli olarak basına yansıttığı " provacation "ların yanı sıra 1997 de Royal Akademiye birlikte bir sergi önerir ve serginin ismi " sensation " olacaktır. Saatchi bu kez amacına erişmiştir ; müzenin önünde sergiyi manifeste edenler örneğin şöyle bir pancart asmışlardı : ".. sanat bin yıl süreyle bizim en önemli bir varoluşumuzdu , şimdi formol'e yatırılmış koyunlarla tekrar barbarlığa dönüyoruz . " Gerçekten provocation'nun ötesinde gösterilenler , örneğin Tracy Emin'in " Everyone I have ever slept with 1963 - 1995 "bir çadırın içine dikilmiş ;  artistin çıplak fotoğrafı , yattığı dostlarınn isimleri ve düşürdüğü iki fetüs vs. Chris Ofili'ye gelince ; " Vierge Noir " , bir kadın portresi üstüne kurumuş fil bokları serpiştirilmiş.  



Chapman kardeşlerin  eseri ötekilerden daha " tahammül fersah " ; sergiledikleri mankenlerin gözler , ağız , burun , kulaklar vs . cinsel organlarla yer değiştirmiş ;


Bu içerikte oluşan Saatchi concepti , Young British Artists ismini "contemporary'e yazdı ve yazmakla kalmayıp ona bu yolda bir servet sağladı. Bugün en ünlü kolleksiyonerler onun dediklerini yaptılar, izinden yürüdüler , yarattığı pazar , yarattığı isimler hemen hemen tüm dünya müze ve kolleksiyonlarda.
Yeni galerisi , Londra , Duc d'york ' da 1801 tarihli çok klasik bir yapı . Açılışda Saathci şöyle söylüyordu ".. satın alacağım bir iş , eğer sevmişsem , fiatı üç dört misli fazlaymış , beni katiyen ilgilendirmez , hiç pazarlık yapmadım . " Kendi sergi açılışlarıma gelmediğim gibi ötekilerinkine de gitmem . 100 yıl  sonra kalacak sanatcılar : Jackson Pollock , Andy warhol , Donald Judd ve Damien Hirch dışında bütün sanatcılar ki bu söylediklerim sayfanın dip notunda belki geçebilirler. Sanat neye mi yarar : " bizim enayice televizyona değil de başka bir şeye bakmamıza. Son bir söz : " ..isim yapmanın katiyen yetenekle ilgisi yoktur , ben başka bir illision satıyorum . "













Yorumlar

  1. Üstad
    Paris'ten ziyarete gelen, ama bence dogaustu güçlerce bana yollanan bir zat-i muhteremin tatmin edici telkinleri sonucu "kesin ve geri dönüşü olmayan bir sekilde" geç de olsa artık kesinlikle, "yetenek içermeyen, sevmediğim,evime asmayacağım, hiçbir illusion'u satmamaya da karar verdim!
    Bundan sonra art moderne ve tamamiyle yetenek içeren işlerle yolumuza devam edeceğiz ve yolumuza her çıkana "utku Varlik" postası koyacağız!!!!!
    Sevgi ve hurmetle....

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR MÜZEDE OLMAK YA DA OLMAMAK - LEVENT ÇALIKOĞLU

UTKU VARLIK - SANAT AYRICALIKTIR / HELİN KAYA

GÜLÜNÇ BİR ADAMIN DÜŞÜ - BEDRİ BAYKAM