HAYAL MÜZELERİ 7 / JAN VAN EYCK - ARNOLFINI ÇİFTİ

Jan Van Eyck / Les époux Arnolfini -ahşap üstüne yağlı boya 82x59.7 National Gallery

Londra National Gallery'den belleğime nedense iki resim takılmıştır ; Holbein , " İki Ambasadör ve Jan Van Eyck , " Arnolfini Çifti " , oysa bu müzeden kendi hayal müzeme götürecek daha çok resim var ;  . gözden ırak , ufak boyut , hemen alıp götürebileceğiniz, ancak, arandığında bulunabilen, isimleri çok az tanınan ama benim gönlümü çelen nice tuval de "Bakış Açısı"nın içeriğinde. Yıl 1972 Londra , ilk kez Nationale Galery'deyim ve o güne dek öyküsünü bildiğim bu tuvalin önündeyim . Giovanni Arnolfini Toscane'lı zengin bir tüccar , Bruge'e yerleşmiş ; ipek , şapka satıyor ve Bourgogne düküne 6 halı satmış ve de onların danışmanlığını yapıyor , önemli bir isim , sanatla ilgisi de önemli . Eşi Giovanna İtalyan bankacı bir aileden geliyor Paris'e yerleşmiş , Rue de la Verrerie'e oturuyor.
İlk bakışta Jan Van Eyck bizi , bir fotoğrafcı işlevinde , sanki mutlu bir aile fotoğrafının içeriğine sokar , " mis en scene" Önce yeşil giysiden başlayıp sonra da duvardaki " convexes aynadan " resmi şöylece bir dolaşıp , resmin içeriğindeki tüm detayları gözden geçirirsek , geri plandaki "baldaquin"yatak ve tavana asılı "chandelier" ;


bu çağın resminde çokca gördüğümüz , yalnız bu kez bir tek mum yanıyor , oysa gündüz , pencereden gelen ışık yeterli ama bunun açıklanması da tanrının varlığını , geleneksel olarak ışıktan tanrıya gönderi. Giovanna  'yı antik yeşili harika giysisiyle dingin , mutlu ; eteğini tutan elinin gizlediği karnından belki hamile olduğunu da düşünebiliriz,


Köpek figürü resmin ilginç bir sembolü oluyor ; "sadık" bir anlam , dekoru daha sıcak kılan ;


Daha ön plandaki takunyalar ,


pencerenin iç bölümüne göze çarpan meyvalar ;


Tüm detaylara şöyle bir göz attıktan sonra gözümüz bu tablonun gizeminin sembolü  "concave" aynaya takılır ; aynayı süsleyen 10 médaillon , içerik olarak "Passion de Christ"'in tablolarıdır.


Buradan günün önemini ve de anlamını anlarız , olağan bir gün değil ; ressam ve şahitleriyle bir evlilik "ceremonie" sinin içindeyiz . Bu aynanın içinden , şahitlerin arkasındaki başka bir aynadan ressamın kendi portresi görülür . Jan Van Eyck aynanın üstüne yazıyla ve imzasıyla kanıtlamıştır ;


"Johannes de Eyck fuit hic" , "Jan Van Eyck buradaydı".

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR MÜZEDE OLMAK YA DA OLMAMAK - LEVENT ÇALIKOĞLU

GÜLÜNÇ BİR ADAMIN DÜŞÜ - BEDRİ BAYKAM

UTKU VARLIK - SANAT AYRICALIKTIR / HELİN KAYA