FIAC YA DA PRİZMATİK BAKIŞ

YAYOI KUSAMA - KABAK / Place de Vandome
Patlama endişesiyle Fuarın birinci günü gösteriden kaldırılan bu devasa balon, beneklerle kafayı bozmuş Japon plasticien Yayoi Kusuma'nın.  Yıllardır bu sanatın baş köşesine oturtulmuş bu bayanın
varoluşunu sorguluyordum: sonuçta Newyork, Londra , Hong Konk galerilerinden sonra Brexit nedeniyle Paris'de yeni galerisini açan David Zwirner çıktı;


Şu anda Paris, Art Contemporant adına dünyanın 10 en ünlü galerisini kendine çekmiş durumda, İngiltere'nin çok yakında Brexit'in uygulanışıyla - gümrük ve taxe - bu pazarı biraz da olsa yitireceğini hesaplayanlar dışa açılımı faydalı görüyorlar. Alman galerici'nin bir beğeni problemi yok, sanat olmayan herşeyi en pahalı şekilde dünya müzelerine sokuyor:

JOSH SMITH'S - İnstallation Peyzage/Galerie David Zwirner

Öncelikle bu fuarların çekim alanı "mediatik bir bombardıman" ve de "auto control", radyo, televizyo ve basının ağzı ve gözü bağlanmış, arkada ekonomik bir eldorado ve buna ters yaklaşan yanar, örneğin Contemporary İstanbul ve Bienal'e karşı, bir eleştiri göremedim; görüşlerine saygı duyduğum kişiler bile suskunluğu seçtiler, bilmiyorum bu çevreden ne bekliyorlardı! Öteki yazılarımda anlattığım perişanlığı tekrar etmiyeceğim ama şunu çok iyi bilin:  ileriye dönük merak alanlarım, beni olabilecek sanat diye satılan bu zevksizliğin global yıkıntısını izlemeye itiyor, yatırımlarının boşa çıktığını, çöpe bile gidemiyeceğini öğrendiklerindeki şaşkınlığı kendi gözlerimle görmek anını yaşamak!

YOYOI KUSUMA - FIAC
Bu büyük fuarların mediatik sloganları sanattan öte "yatırım ve değer" prensibiyle hesaplanmış, örneğin cebinizde 10 bin euro var ve heyecanla Fiac'a  geldiniz, ama çevreniz ve basın sizi daha önce yıkamış; sonuçta sen de "kolleksiyoner" olacaksın, evinde öğünerek: ",, Fiac'dan aldım, göreceksiniz bu Afrika'lı sanatçı yakında dünya müzelerinde.."  Geçenlerde bir işi 25 bin paunt'a Londra'da satıldı!"vs. Yine siz birine danışsanız daha iyi olacak; hemen size bir"Art Advisors" yani "danışman" ya da deynekçilik en geçerli, hızlı para kazanmanın bir yolu; bu konuda expert Philippe Lamy'nin herkese tavsiye ettiği Polonyalı bir plasticiens, Alicia Kwade:
ALICIA KWADE
Açıkca bu danışmanlar satışta %10 alırken galerilerilerin de buna katkıda bulunduğu bir gerçek. Geçende İstanbul'da ünlü bir göz doktoruyla yapılan röportaj da: yaptığı "çağdaş sanat koleksiyonun" "art advisor"nün Hasan Bülent Kahraman olduğunu söylüyordu; şimdi üstadın cep harçlığının kaynağı ortaya çıktı!
27 ülkeden 195 galerinin katıldığı bu uluslararası devasa fuar da Çin'den gelen galeriler çoğunlukta, ayrıca bu fuara ilk kez 18 yabancı ve 57 fransız galerisi var, dış olarak değişik mekanlarda yapılanları da sayarsak yalnız girişin 38 euro olduğu ve de geçen yıl 75 bin görücünün izlediği bir para makinasına dönüştüğü bir gerçek, bunun "moral" bölümüne daha sonra gireceğiz!


Sanatın içeriğiyle katiyen ilgisiz bu "modern sapmalar" Fiac pazarında, uluslararası ün yapmış bir takım isimlere de dalga geçmek fırsatı veriyor, Örneğin Daniel Buren: "La Vache qui Rit" - gülen inek -Fransa'da tarihi eski, bir "porsiyon peynir"  markası, sanatçı bunun kolleksiyonunu yapıyormuş ve de firmayla anllaşarak bunu bir concept olarak kullanıyor! Öbür yandan başka bir plasticien Vivien Roubaud Petit Palais'nin önünde hani fuarlarda çocukların sevdiği "pamuk şekeri" makinelerinin daha büyüklerini yaparak  o da bununla dalgasını geçiyor!
Genelde "panayır" görünümüde, gerçekten tüm olarak "beğeninin en alt düzeyinde" çağımız sanatının bir panoraması niteliğindeki bu fuarın şimdi söz sahibi büyük galerilerine geçelim:

KATHARINA GROSSE / GALERİ GAGOSIAN
Bu 57 yaşındaki Alman plasticien bir boyalı yıkıntıyı sergilerken, Gogosian'nın bunu hangi müzeye sattığını düşündüm, sizi tekrar düşünmeye zorluyacağım: bu esere müzelerinizde bir yer arayın!


GRAYSON PERRY/GALERİ VİCTORIA MIRO
İngiltere'de çok ünlü bu artist, ülkesiyle ve herkesle dalga geçerken, vernisage'larında da travesti olarak Clair adıyla shov yapıyor! Galeri Vivtoria Miro bu işten çok karlı çıkmış durumda, vazo 100 bin euro'ya hemen kapışıldı

GRAYSON PERRY/GALERİ VICTORIA MIRO
ALBERTO BURRI
1995 de ölen Alberto Burri Fransa'da pek tanınmıyor ama Guggenhaim 2015 de bir retrospectif yapmış Newyork'da! Tuvalin ederi 2.5 milyon euro! eserin adı Çatlak!

LAURE PROUVOST/ GALERİ NATHALIE OBADIA
WE WILL KEEP COOL, COOLING SYSTEM 10 ( for global warning )

İngiliz'leri bayıldığı Fransız vidéaste Laure Prouvost Turner ödülünü kazanan nadir sanatçılardan; Tate Modern öyle herkese vermez bu ödülü:

LAURE PROUVOST/ TURNER PRIZE
Daha önce yazmıştım Turner adına yapılan bu şamatayı, ben olsaydım hiç olmaz sa masada oturan kadının baktığı duvara bir Turner asardım!


MICHEL OTHONIEL
Paris Academie de Beaux Arts bizim yaşadığımız 70 yılları sonunda  kabuk değiştirmeye başlamıştı, öğetim üyeleri çaktırmadan "conceptuel" eğilimli ve de piyasada mediatik "plasticiene" kişilere dağıtılmaya başlamıştı, sonuç malûm, Othoniel, Boltansky vs. öğretimi ele aldılar. Sanki bir otoyol miisali bu sanatçı yeşil ışıkta: Villa Medicis, Collection Peggy Guggenhaim, Fondation Cartier yoluyla Louvre'da installation'a kadar geldi. Ne yapıyor diye sorarsanız: "kolya" yapıyor derim!

OTHONIEL/KIN NO KOKORO - TOKYO
GİILLES BARBIER  Jardın de Tuillerie

Yine bir Fransız plasticiene, bu kez Tuillerie parkına büyükçe bir zar atmış! Tüm bunların müzelerin kolleksiyonuna girdiğini unutmayalım!

NEONLA YAPILAN ATRAKSİYONLARI, TÜM ÇÖPLERİ, VİDEOLARI, TAŞ, TOPRAK, ALÇI, KUMAŞ ,TEL, KABLO VS. DA AZ GÖSTERMEYE ÇALIŞTIM AMA GÖRDÜĞÜM KADAR "CONTEMPORARY" AĞINI ÖRMÜŞ, PARA HERŞEYİ YÖNETİYOR VE DE BURAYA AKIYOR HİÇ BİR MANTIK GÖSTERMEDEN, HİÇ BİR HESAP YAPMADAN.  BEĞENİNİN ÖTESİNDE VE DE GÖZÜMÜZÜN ÖNÜNDE YAZILAN 21 YÜZ YIL GÖRSEL SANATI, HER YIL AÇILAN 30 YENİ MODERN MÜZE, O KADAR FONDATİONLARLA BELLEĞE YAZILIYOR. KENDİ VAROLUŞUMLA HİÇ BİR DUYUSAL BİR İLİNTİ BULAMIYORUM. BUNU "MANUPULER" EDENLERİN DE AMAÇLARINDA, SANAT YAPMAKTAN ÖTE FUARCILIK, ALIŞVERİŞ MERKEZİ ARZULARININ DAHA AĞIR BASTIĞI BİR GERÇEK! TÜM BUNLAR DÜŞÜNMEYİ, DÜŞ GÖRMENİZİ ENGELLİYORSA, BİZ YİNE PENTÜRÜMÜZE, ŞİİRİMİZE, YAZIMIZA DÖNELİM, USTALIKLA YAPILMİŞ SİNEMAYI VE DE BAROK MÜZİĞİMİZİ DİNLEYELİM, ZORLA GÜZELLİK OLMAZ!

Unutmadan geçen hafta Christie's de Nicolas des Stael'in bir tuvali 20 milyon euro'ya satıldı.


Geniş spatülle çektiği kalın boyalı abstreler, intiharından bir süre önce".. figüre dönmek istiyorum, olmuyor" diye günlüğünde yazmıştı ve de "Park de Prince" isimli son tablosu figüratifdi; poz vermiş 11 futbolcu! İntihar ettiği güney Fransa'daki deniz fenerinde, daha sona bir süre Abidin Dino oturmuştu.





















Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR MÜZEDE OLMAK YA DA OLMAMAK - LEVENT ÇALIKOĞLU

GÜLÜNÇ BİR ADAMIN DÜŞÜ - BEDRİ BAYKAM

UTKU VARLIK - SANAT AYRICALIKTIR / HELİN KAYA