HAYAL MÜZELERİ 4 /DE CHİRİCO / ARİANE



"Métaphysique" iç ya da dış , Chirico'nun ülkesindeyiz , dostum Roby Zober bana "Tobie'nin düşünü "anlatıyor , gece hafif korkuya dönük , ay ışığı herşeyi deforme ediyor , büyütüyor , gölgelerimiz biraz ötedeki "arkade"lardan içeriye girmiş , bizden habersiz  meydana " Uyuyan Arian'a " yönelmişler. Biliyor musun dedi Zober : " Chirico'nun Arian'la ilişkisi tek bir romanı içerir, onunla ilişkisi ilk kez Versailles'ın parkında karşılaştığı Cornelius Van Cleve'nin yaptığı kopyasıyla başlamış , sonra Louvre'daki mermer ki o da kopya giderek Vatikan' da da Uyuyan Arian'ı buluyor :

Vatikan

Louvre

Atina
Versailles



Chirico bu "metafizik" geziye 1910 yılında çıkmış ; "..ışıklı bir sonbahar öğleden-sonrası Floransa'da Piazza Santa Croce ' de bir bankta otururken garip bir sanrı yaşadım , sanki çevremdeki her şeyi ilk kez görüyormuşum gibi ! Birden başka bir havaya girdim ; duymadığım ezgiler , herşey şekil değiştiriyor ve bir sonbahar , dingin bir ışık , gök neşeli , gölgeler uzun , kanımca Zerdüşt böyle buyurdu , anlatabiliyormuyum ?  " Biraz daha yaklaştık Arian'a , Zober : " acaba Chiroco bu heykellerin içinde en otantik olanı , Antalya Müzesindekini  biliyormuydu?" dedi .. " oysa annesi İzmir'liydi Chirico'nun
Antalya müzesi
 Zannetmem , Antalya müzesinin tarihi fazla uzak değil , ben ilk kez gezdiğimde Arian yoktu , daha sonra yakında , Perge'ye özgü yeni salonlar açıldığında , bilmiyorum hangi yıl birden karşıma çıktı ; ARİANE diye çığlık attım ve sonra Chirico'ya hommage bir kaç resim yaptım ve hala etkisindeyim onun .


Düş Yörüngesi  /  pentür -2007





Yorumlar

  1. bir tane de hidelberg'te, adini hatirlayamadigim bir kalede gormustum.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR MÜZEDE OLMAK YA DA OLMAMAK - LEVENT ÇALIKOĞLU

GÜLÜNÇ BİR ADAMIN DÜŞÜ - BEDRİ BAYKAM

UTKU VARLIK - SANAT AYRICALIKTIR / HELİN KAYA